Skip links
Inhoud

Een nieuwe manier van afwijzen

21 januari 2014 - door Wijnand Vossestein

Met Dichtblij hebben wij eind december voor een woningbouwcorporatie twee huismeesters gezocht voor wooncomplexen in Soest. We hebben hierbij opnieuw ervaren dat de gangbare manier van werven voor niemand goed is.

Uiteindelijk willen we met Dichtblij een alternatief helpen ontwikkelen voor deze procedures. Procedures, waar nu vrijwel niemand plezier aan beleeft. De persoon die de baan krijgt is uiteindelijk de gelukkige, de werkgever heeft veel werk gehad, maar uiteindelijk wel de juiste persoon te pakken.

Binnen de procedure hebben we iets bijzonders meegemaakt. Iets wat we graag met jou willen delen in dit artikel.

Over de vacatures zelf:

De werkgever is een stichting, die het beheer voert over twee woongebouwen voor met name "seniore" bewoners. Binnen de organisatie waren vacatures ontstaan voor de functie van huismeester M/V en medewerker technisch beheer M/V. Beide functies hadden ieder hun specifieke eisen, maar het profiel was generiek genoeg om reacties te mogen verwachten. (Voor de liefhebber: zie HIER de vacaturetekst voor de functie van huismeester M/V).

Veel sollicitanten, veel goed verzorgde sollicitaties:
In ruim 2 weken tijd kregen wij ruim 500 (!!!) reacties op de vacatures te verwerken. Dit zijn 500 mensen, die 500 keer hun best hebben gedaan op een aansprekende motivatiebrief en dus  500 keer hun CV nog een keer hebben nagelopen. En dat in de Kerstvakantie. Met zelfs sollicitaties op Kerstavond en in de nieuwjaarsnacht! In veel gevallen laat je als sollicitant je partner, kind, moeder of goede vriend er nog even kijken naar je brief en/of CV. Je zou kunnen zeggen: De sollicitanten zijn er behoorlijk druk mee geweest.

Bevestigen, uitnodigen en afwijzen:
Aan onze kant van het proces kun je dan niet stil gaan zitten. We hadden ons voorgenomen zo goed als mogelijk met alle reacties om te gaan. Onze stelling vooraf: Iedereen ontvangt een bevestiging en een select gezelschap wordt gebeld voor een gesprek. De meesten ontvangen helaas een afwijzing, maar we willen een persoonlijke afwijzing maken, waar hij/zij echt iets mee kan.  

De afwijzing:
Een zeer grote groep moest helaas dus een afwijzing gaan ontvangen. De verhalen over "nooit meer iets gehoord op mijn sollicitatie" zijn ons bekend, dat vinden we onfatsoenlijk. Behalve elke sollicitatie bevestigen, willen we ook mensen netjes afwijzen, het liefst op een zo aangenaam mogelijke wijze. Een manier, waar je iets aan hebt en mee verder kunt. Op internet zijn talloze sites (Zie: 1 voorbeeld) te vinden, waar het gaat over "DE AFWIJZING". De standaard zinnen, die we vaak in DE AFWIJZING zien, zijn correct, juist, kloppen grammaticaal en zijn inhoudelijk ook juist. Het duidt vaak op een specifieke, persoonlijke situatie. Maar toch wordt de afwijzing gezien als een standaard afwijzing. Een sollicitant is blij dat hij/zij iets hoort, maar ondanks de goede intenties van de afzender kom je er in veel gevallen eigenlijk niet verder mee.

Openheid:
Met Dichtblij willen we staan voor transparantie, openheid en prettig met elkaar omgaan op de arbeidsmarkt. We hebben besloten de sollicitanten inzicht te geven in "onze kant" van de procedure. Door een afwijzingsmail te sturen met deze tekst en als bijlage het document "De sollicitatieprocedure bij SBBS" hebben we een poging gedaan om open te zijn naar de sollicitanten. Deze mail en bijlage hebben we naar ruim 480 afgewezen kandidaten verzonden.

Reacties op de afwijzing:
De mailbox puilde opnieuw uit, nu met reacties op de afwijzing. Uiteraard is elk mens gevoelig voor complimenten, wij dus ook. Het is natuurlijk top om fijne reacties voor het het werk dat je doet. Deze reacties zeggen ook veel over de gemiddelde tevredenheid van een sollicitant en over de communicatie na een sollicitatie. Zolang we zitten opgescheept met de werkwijze: "Vacature plaatsen, sollicitaties ontvangen, screenen, uitnodigen/afwijzen" is het fijn dit zo aantrekkelijk mogelijk te doen.

Met Dichtblij willen we die arbeidsmarkt het liefst radicaal anders organiseren. Dat gaat stap voor stap en we hebben nog een lange weg te gaan. In de tussentijd inspireren we mensen hopelijk wat creatiever om te gaan met sollicitatietrajecten. Transparant, open en aantrekkelijker voor iedereen in de procedure.

We willen je de reacties uiteraard niet niet onthouden. Hieronder een greep uit de reacties:

Wow!!

Zo'n afwijzing heb ik nog nooit gekregen. Leuk om ook is de andere kant te zien te krijgen met waar bijvoorbeeld een vacature allemaal verschijnt op internet en hoe massaal daar dan op gereageerd wordt. Ik vind het super dat jullie zo de tijd hebben genomen om dit document op te stellen met toch heel wat handige tips!

M.v.g.



Hallo Wijnand,

Dank voor de afwijzing, klinkt vreemd maar ik moet eerlijk bekennen dit is werkelijk de mooiste en meest juiste afwijzing die ik ooit heb ontvangen. En ik heb in mijn leven al wat afwijzingen voorbij zien komen. Eindelijk eens een afwijzing die ook nog eens goede tips heeft.
Aan de ene kant vind ik het mooi, maar toch ook jammer dat ik niet verder ben in de procedure. Maar evengoed bedankt voor de genomen moeite en alvast een goed weekend gewenst.

Met vriendelijke groet,


Beste heer Vossestein,

Ik ben als re-integratieconsultant betrokken bij de sollicitatie van de heer <<<Achternaam>>> voor huismeester bij SBBS, een functie die hem op het lijf geschreven is. Helaas heeft u hem niet uitgenodigd voor een gesprek, maar ik hoop dat u hem in portefeuille wilt houden. De ruime ervaring van de heer <<<Achternaam>>> kunnen ongetwijfeld weer elders ten dienste zijn.
Ik stuur zijn CV nog even als bijlage toe.

Mijn complimenten over uw toelichting v.w.b. de afwijzing en uw argumentatie hierin. Bovendien vind ik de tips voor een sollicitant zeer bruikbaar. Ik ben dit nog nooit eerder tegengekomen. Voor de sollicitant geeft dit handvatten en compenseert de afwijzing m.i. een beetje. Hiervoor dank.


Met vriendelijke groet,


Geachte heer Vossestein,

Mijn dank voor uw email, al was dat dan ook een afwijzing. Afwijzingen ben ik ondertussen wel aan gewend, maar de manier waarop heb ik nog niet meegemaakt. Een pluim voor de manier waarop U dit heeft afgehandeld. Daar zouden veel mensen nog wat van kunnen leren.

Met een vriendelijke groet,


 

Deel dit bericht