Skip links
Inhoud

Het anders doen

22 maart 2012 - door Wijnand Vossestein



"Je kunt niet vragen wat klanten willen en het ze dan proberen te geven. Het is niet de taak van de klant om te bepalen wat wij produceren!"

Steve Jobs. Een man is een man, die vaak wordt geciteerd, als het gaat om innovatie. Bovenstaande uitspraak is één van de velen prikkelende citaten van hem. Als Jobs klanten met een MacBook in zijn handen had gevraagd, wat klanten anders zouden willen aan het apparaat, was het antwoord waarschijnlijk niet geweest: “Laat dat toetsenbord maar weg, alleen een scherm, dat lijkt me wel wat!” Toch is het succes van de iPad ongekend.

Een mooi voorbeeld van een klantvraag vertalen naar een oplossing, vond langer geleden plaats. Spyker maakte een vervoermiddel, met een alternatief voor een paard als aandrijfmiddel. Kijkend naar de afbeelding van de eerste Spyker-Benz automobiel, is de gelijkenis met een koets groot. Als je de evolutie van de auto bekijkt is er behoorlijk gewonnen aan aerodynamica en comfort.

Bij innovatie is het loskomen van bestaande denkpatronen, zienswijzen en overtuigingen. De paradigma’s aan de kant en dan vanuit een leeg vel papier zaken opnieuw, anders benaderen. Immers, als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg! Wij hebben met dichtblij! ook alle bestaande mogelijkheden voor arbeidsmarktcommunicatie aan de kant gegooid. Gekeken naar de pure werking van vraag en aanbod. Hoe bereikt een werkzoekende de juiste werkgever met de passende vacature? Hoe bereikt de werkgever zijn/haar doelgroep op een eenvoudige, laagdrempelige en voordelige manier?

Vervolgens moet je weer terug naar de praktijk om te kijken om welke wijze je visie is in te passen in de dagelijkse hectiek van de afnemers. Zij hebben immers het proces met de lege bladzijde en je gedachten over de ultieme arbeidsmarktcommunicatie niet meegekregen. Je moet dus enige verbinding houden met de bestaande situatie. Zo komen het scherm, het internetten met Safari, iTunes etc. de gebruikers van een iPad bekend voor. Zo herkenden mensen rond 1900 waarschijnlijk ook het vervoermiddel dat Spyker maakte als een vervoermiddel, ondanks dat het ook zonder paard vooruit kwam.

Dichtblij! lijkt voor sommige mensen waarschijnlijk op een vacaturesite of op een vorm van social media. Logisch, want mensen associëren het met hun bestaande zienswijze. Het voorziet immers in de behoefte, waar de genoemde alternatieven ook in voorzien. Het Werk Netwerk biedt echter meer! Het maakt de arbeidsmarkt duurzamer, transparanter en prettig. Het maakt werkzoekenden en werkgevers blij! Welkom bij dichtblij!

Deel dit bericht